در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) کلمات کلیدی بسیار مهم هستند. برای صاحبان وب سایت، یافتن کلمات کلیدی هدفمند و سودآور، شناسایی مخاطبان و افزایش رضایت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم نیاز کاربر یا به عبارتی مفهوم کلمه کلیدی و روش تحقیق مفهوم کانسپت کلمه کلیدی را شناسایی کنیم. این بحث بسیار مهم است. زیرا اگر نیاز کاربر به درستی تشخیص داده شود، کاربر راضی می شود، گوگل راضی می شود و صاحب وب سایت راضی می شود.
کانسپت کلمه کلیدی چیست؟
مفهوم کلمه کلیدی یا user intent در واقع به هدف و نیاز کاربر در جستجو اشاره دارد. وقتی شخصی در موتورهای جستجویی مانند گوگل عبارتی را جستجو می کند، هدفش چیست و به دنبال چیست؟ پاسخ به این سوال معنای دقیق مفهوم کلمه کلیدی را نشان می دهد. به عنوان مثال، فرض کنید کاربری عبارت “قیمت گوشی سامسونگ” را جستجو کرده است، هدف او از جستجوی این عبارت چیست؟
آیا او می خواهد بداند گوشی سامسونگ چیست؟ نه، او فقط می خواهد صفحه ای را ببیند که انواع گوشی های سامسونگ را به همراه قیمت آنها نمایش می دهد. بنابراین، اگر وب سایتی برای این عبارت مقاله طولانی در مورد اینکه گوشی سامسونگ چیست، بنویسد، قطعا رتبه خوبی در موتورهای جستجو نخواهد داشت، زیرا مقاله نیاز کاربر را برآورده نخواهد کرد.بنابراین برای یافتن مفهوم کلمه کلیدی باید دقیقاً مشخص کنیم که کاربر در جستجوی خود به چه چیزی نیاز دارد و به دنبال چه چیزی است و سپس صفحه مطابق با نیاز کاربر را به او نشان دهیم.
چرا کانسپت کلمه کلیدی مهم است؟
همانطور که در بالا "کلمه کلیدی چیست" توضیح داده شد، کلمات کلیدی عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن محتوا از آنها استفاده می کنند. به منظور بهبود سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو)، متخصصان سئو ابتدا در مورد کلمات کلیدی مرتبط با سایت تحقیق کرده و کلمات کلیدی هدفمند مرتبط با سایت را استخراج می کنند.پس از دریافت لیست کلمات کلیدی، مرحله بعدی شناسایی مفهوم کلمات کلیدی است. قبل از توضیح روش شناسایی مفهوم کلمات کلیدی، باید به صفحات مختلف یک سایت و انواع جستجوهای کاربران نگاهی بیندازیم.
صفحات مختلف در یک سایت دارای چندین الگوی ساختاری هستند که باید آنها را شناسایی کنیم:
صفحه اصلی یا صفحه اصلی
صفحه فرود
صفحه دسته بندی محصولات
صفحه محصول
مقاله
و…
انجام فعالیت های سئو با هدف بالا بردن میزان ترافیک و جذب مخاطبان نیاز به دانش و مهارت تخصصی دارد که اگر به دنبال سئو کردن وبسایت خود هستید می توانید مقاله سئو را از کجا شروع کنیم؟ را از وبسایت خانوم سین شروع کنید که دارای چندین ویدئوی رایگان آموزش های چند ساعته می باشد.
انواع کلمات کلیدی بر اساس نیاز کاربر
طبق تحقیقات، 99 درصد از جستجوهای کاربران در 4 دسته زیر قرار می گیرند:
اطلاعاتی (informational)
تجاری (commercial)
معاملاتی (transactional)
ناوبری (navigational)
به این معنی است که زمانی کاربر در موتورهای جستجو عبارتی را جستجو می کند، ممکن است به دنبال اطلاعات و دانش (کلیدواژه های اطلاعاتی) باشد و یا در مرحله ارزیابی و مقایسه برای خرید یک محصول (کلیدواژه تجاری) و در حالت سوم، اصلی ترین مورد باشد. هدف کاربر بر اساس جستجوی خود یک محصول یا خدمات را خریداری می کند (کلمات کلیدی معاملاتی). علاوه بر این، در آخرین مورد، کاربر برای یک نام تجاری خاص یا یک مکان خاص (کلمات کلیدی استراتژیک) جستجو می کند. مثلاً فرض کنید شخصی می خواهد یک گوشی موبایل برند سامسونگ بخرد. دستهبندی کلمات کلیدی که در جستجوی خود استفاده میکند به صورت زیر است:
روش های تشخیص کانسپت کلمات کلیدی
روش اول: بررسی محتوای نتایج صفحه اول گوگل
پس از تحقیق و تهیه لیست کلمات کلیدی مرتبط با سایت، قدم بعدی شناسایی مفهوم هر کلمه کلیدی است. برای تشخیص مفهوم کلمه کلیدی، می توانم آن عبارت را در یک جستجوی اینترنتی مانند گوگل جستجو کنم و به صفحه اول نگاه کنم. صفحه اول گوگل معمولا حاوی نتایج تایید شده توسط کاربر است که در آن موقعیت قرار دارند.
به عنوان مثال، برای شناسایی مفهوم کلمه کلیدی "قیمت گوشی سامسونگ"، به نتایجی که در صفحه اول ظاهر می شود نگاه کنید. اغلب این سایتها صفحات دستهبندی مختلف گوشیهای سامسونگ را نشان میدهند، بنابراین مشخص میشود که کانسپت این عبارت صفحه دستهبندی محصولات است و باید یک صفحه دستهبندی برای آن ایجاد کنیم. علاوه بر این، برای مثال، اگر عبارت “بهترین گوشی سامسونگ” را جستجو کنید، نتایج گوگل مقالات جامع و مفصلی را در مورد ویژگی ها و مشخصات بهترین گوشی های سامسونگ نمایش می دهد. در این مثال، کاربر هنوز در مرحله تحقیق و بررسی قرار دارد و به دنبال اطلاعات بیشتر است، بنابراین کانسپت این عبارت مقاله است. یک مقاله جامع که بهترین و جدیدترین گوشیها را به کاربر معرفی کند. اگرچه در ابتدا ممکن است زمانبر باشد تا تمام لینکهای صفحه اول گوگل را باز کنید و محتوای رقبا را بررسی کنید، اما با گذر زمان و کسب تجربه، معمولاً با خواندن عناوین صفحه اول، میتوانید به راحتی کانسپت کلمه کلیدی را درک کنید و نیاز به باز کردن و بررسی صفحات را نداشته باشید.
روش دوم: پیدا کردن urlهای تکراری
روش دوم برای تشخیص مفهوم کلمات کلیدی استفاده از URL های تکراری است. در این روش به دو کلمه کلیدی A و B نگاه می کنیم تا ببینیم آیا این دو کلمه با هم مفهوم هستند یا خیر. برای این کار هر کلمه کلیدی را در دو تب مجزا از موتور جستجوی گوگل جستجو می کنیم و نتایج را با هم مقایسه می کنیم. در مرحله بعد، تعداد URL های تکراری در صفحه اول گوگل را بررسی می کنیم. اگر تعداد URL های تکراری بیشتر از تعداد URL های غیر تکراری باشد، می دانیم که این دو کلمه یک مفهوم هستند. اگر تعداد URL های غیر تکراری بیشتر باشد نشان دهنده عدم ارتباط این دو کلمه با یکدیگر است و باید برای هر یک از کلمات کلیدی صفحه جداگانه ای ایجاد شود.
در این مقاله توضیح داده شده است که برای شناخت مفهوم کلمات کلیدی، باید به دقت بررسی کنید که کاربران هنگام جستجوی آن کلمه کلیدی دقیقا چه کاری انجام می دهند. آیا آنها به دنبال اطلاعات هستند یا قصد خرید محصولی را دارند؟ بررسی صفحه اول نتایج گوگل و بررسی تعداد آدرس های تکراری به شما کمک می کند مفهوم هر کلمه کلیدی را به راحتی تشخیص دهید.
کلام آخر
می دانیم که امروزه در هر حوزه ای تعداد زیادی وبسایت وجود دارد که اغلب آن ها نیز در حال فعالیت و تلاش برای رسیدن به رتبه 1 تا 3 در موتورهای جستجو هستند امــا آنچه که مهم است ماندن در لینک های برتر است زیرا پس از رسیدن به جایگاه و رتبه برتر هر لحظه ممکن است رقیب جایگاه شما را تصاحب کند.
در این مقاله سعی شد تا مسئله کانسپت کلمه کلیدی بصورت کامل بررسی شود، اما در صورت هر گونه سوال و ابهامی می توانید از طریق وبسایت خانوم سین نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
فروش محصولات سایت ها کلیدی ,کلمه ,صفحه ,کلمات ,کاربر ,مفهوم ,کلمه کلیدی ,کلمات کلیدی ,نیاز کاربر ,مفهوم کلمه ,موتورهای جستجو ,مفهوم کلمات کلیدی ,مفهوم کلمات کلیدی، ,برای تشخیص مفهوم ,شناسایی مفهوم کلمات